Hurra for usakeligheten
En gang i tiden var Høyre et seriøst og saklig parti, man kunne være aldeles så uenig med de, men de var i allefall høflige, saklige og gikk ann å diskutere med.
Dagens høyre, og Snabel og Alf skylder på Erna, den Erna hvis Latinske kallenavn er Ferrum. Det har sikkert vært en jevn marsj mot stupet siden Willoch dro gode gamle “Fru Brundtland”, men dette tar kaka:
Er hun virkelig så tett at hun ikke skjønner at dette er i gjennomsnitt? Hvis hun ønsker å gjøre billig retorikk så må det vel være enklere måter å stjele velgere fra FrP på?
Forøvrig så håper jeg at noen svarer henne snart med en innsigelse på at det er vel så vanskelig å lage en film om kvinnekampen, for filmer skal i følge samme logikk ha 60% menn i hovedrollene.
Peach out, vi antar at NC biter for alle penga nå.

26.04.08 @ 11:56
Tenkte jeg skulle komme NC i forkjøpet. ;)
Snabel og Alf er forhåpentligvis såpass oppegående at de skjønner at regler om kjønnsdiskriminering kun gjelder diskriminering av kvinner. Så du kan godt ha bare kvinner, det er noe helt annet enn om du har 62% menn. Så det så!
26.04.08 @ 13:39
Snabel og Alf har blåst støv av brannfaklene sine, og viser frem glemte sirkustriks.
Jeg kan være enig i at frk. Solberk ikke er decenniets heitest helt, og det retoriske grepet er billig. Men poenget står. Politisk overstyring av kunst (høy- eller lavverdig) er tvilsomt, og - i mine øyne - unødvendig.
Argumentasjonen med gjennomsnitt er også anke laber; Hvem er det da som får svi når kvinnekampfilmen er produsert? Den neste filmen men sterke kvinneskikkelser, de to neste?
Giskes posisjon i norsk samfunnsliv er på det beste uheldig, og med dette utspillet viser han seg igjen mer som en pikenes Trond (uten at han nødvendigvis helt har draget) enn en gjennomtenkt politiker.
Jeg synes likeverd er viktig. Ikke politisk overstyring av kulturlivet!
26.04.08 @ 14:23
@Kokomannen:
Jo, du er farlig nært noe der. Men det ville vært alt for politisk ukorrekt å innrømme noe sånt :-p
@NC:
Hadde hun nå gjort poenget slik du legger det frem, så kan jeg til en viss grad være enig, men når man velger å slå på den største tromma for å få frem det minste poenget så forsvinner detaljene raskt i etterklangen.
Retorikken hennes lukter vondt. Man kan være uenig med Trond Giske og norsk kulturpolitikk (det er forøvrig sånn sett ironisk at det kommer en ny opera under han, men that aside) men da må man være tøff nok til å ta den debatten face value og ikke bruke den til sleivspark og personangrep.
26.04.08 @ 16:06
Hvordan kan dette være et problem, da vi kun har 4 forskjellige skuespillere i dette landet?
26.04.08 @ 17:28
enig med alex, med kristoffer joner, bjørn sundquist, ane dahl torp og axel hennie har vi en naturlig kvinneandel på 50% i norsk film. no stress!
27.04.08 @ 14:09
Øy øy øy, takket være deg sitter Pia Tjelta og trøstespiser is helt til neste måned!
det gir oss forøvrig 60% kvinneandel, og har førøvrig Kristoffer Joner uka si, så er det vel bare Bjørn Sundquist som er mann av de der…
27.04.08 @ 21:24
Minner meg om [1] - litt mer avdekkende statistikk.. ikke det at jeg savner noe, really.
[1] http://blag.xkcd.com/2008/04/10/two-female-leads/
28.04.08 @ 11:09
Noen som begynner å få senskader av oppgaveskriving?
Referanser i blog-kommentarer(!) Huzzah!
29.04.08 @ 21:18
Jeg vet ikke om jeg er enig med Giske, men samtidig; Når jeg er for kvotering av kvinner i styret o.l. er det ikke fordi jeg vil overstyre styrene, men fordi jeg mener det bidrar til å unngå den naturlige kvoteringen man har sett av menn. (Ingenting sagt her om grunnene for det, men menn har lettere kommet til høye stillinger, osv. I følge forskning stoler vi mer på menn: http://www.forskning.no/artikler/2007/august/1188472910.65)
Kanskje kan flere kvinnelige hovedroller bidra til mer fokus på forskjellige kvinnertyper, ikke bare den stereotype “dama til hovedpersonen”.
Men jeg vet altså ikke om jeg mener at det er den optimale måten å oppnå det på.
29.04.08 @ 21:19
Altså, altså: Om kvotering er måten å oppnå fokuset på. Eller om mangel på fokus vil skape fokus.
29.04.08 @ 22:02
Om det bidrar til forskjellige kvinnetyper i film, er jeg skeptisk til. Det vil i såfall si at man pga denne kvoteringen skal begynne å endre hvordan man skriver filmer?
Da er jeg rett med NC på at det er dårlig kvotering. Man skal ikke overstyre kunsten.
Hvis det nå er så veldig viktig med kvinner i hovedrollene, så vil det vel antageligvis være noen kvinner som tar skjeen i en eller annen hånd og ordner det tenker jeg. Jeg tror ikke akkurat at film-støtte fordeles i lukkede mannsmiljøer så de har vel samme mulighet for å nå opp de som alle andre?
1.05.08 @ 12:03
Det tror jeg rett og slett er feil, jeg tror ikke det er sånn at det bare er å ta skjeen i egen hånd. I 2006 hadde 14 av 15 norske filmer som fikk støtte mannlig regissør og jeg tror ikke det er fordi de kvinnelige ikke har lyst til å lage film. Så alle de kvinnlige regissørene som ikke lager film kunne antakelig bidra til å skape film med forskjellige kvinnetyper, noe jeg tror hadde vært bra, ikke bare fordi, men fordi kunst er en del av det speilet vi ser livet i. Hvis alt unge jenter ser er at vi er kjæresten til noen, så er det kanskje det vi blir.
Vi må være forandringen vi ønsker å se. Det skremmer ikke meg at vi er den forandringen gjennom politiske vedtak, men jeg er fortsatt ikke sikker på om 40% kvinnelige hovedroller er måten. Da er jeg mer fan av flere kvinnelige regissører.
1.05.08 @ 20:47
Hvor mange kvinnelige søkere var det, og hvor mange mannlige?
Hvor vidt kunst speiler samfunnet eller samfunnet speiler kunsten, er det vel ikke lett å si. Det finnes gode eksempler på life imitates art, og vice versa.
Film er kanskje ikke et godt eksempel da populære filmer sjeldent er noen høydare innen kunsten.
Om man skal angripe hovedrollene eller regissørene er et interessant spørsmål, men uansett mener jeg at det er de beste filmene som burde få støtte. Uansett kjønn på søker…
6.05.08 @ 11:37
Ja, jeg er godt oppdratt.